Kruchta boczna

RZEŹBA CHRYSTUSA UPADAJĄCEGO POD KRZYŻEM (SZTUKA LUDOWA) – XIX W.

Chrystus upadający pod krzyżem, przedstawiony w całej postaci, leżący na ziemi, wsparty na kolanach i dłoniach: prawa oparta na kamieniu, lewa na pniu drzewa. Głowa uniesiona, w cierniowej koronie, twarz szeroka z wydatnym nosem. Szata pokryta fałdami, długa, z długimi rękawami, przewiązana w pasie. Za chrystusem – krzyż o długich ramionach. Polichromia wtórna: karnacja cielista, broda i włosy brązowe, szata pąsowa, płaszcz niebieski. Podstawa w kształcie tumby – profilowana, murowana i tynkowana – przemalowana, obecnie pokryta szaro – zieloną olejną farbą.

OBRAZ – PIETA (KLASYCYZM) – XIX W.

W tle otwarty krajobraz z lasem na horyzoncie, ponad którym wysokie, chmurne niebo. Na niebie – dwie główki aniołków. W centrum scena pod krzyżem – z siedzącą MB Bolesną trzymającą martwego Chrystusa na kolanach. MB w płaszczu spiętym na piersi, w której tkwi wbity miecz z ozdobną rękojeścią. Chrystus półleżący, z odkrytym ciałem – przesłoniętym jedynie na biodrach opadającym całunem. Przed MB – po lewej stronie – na ziemi stoi talerz i puszka na oleje, obok korona cierniowa. Koloryt: oliwkowo – szary; tło z krajobrazem brunatno – brązowym, niebo szare z pasmami różowymi, krzyż brązowy, suknia MB ciemno – czerwona, płaszcz ciemno – niebieski, ciało Pana Jezusa cielisto – szare, perizonium biało – cieliste, naczynia złote.

KROPIELNICA (PÓŹNY BAROK) – XVIII W.

Kropielnica założona na kole, dekorowana puklowaniem na całej czaszy, ujęta wałkiem przy wylewie, wmurowana w ścianę, w której profilowana nisza, a pod nią krzyżyk.