Organy i chór

PROSPEKT ORGANOWY (ROKOKO) – XVIII W.

Podstawa wysoka o faliście wygiętej ściance, zamknięta rodzajem gzymsiku z kartuszem po środku. Na kartuszu napis: „laudate deum In chordis et organo”. Prospekt trójosiowy, z częścią środkową dwukondygnacyjną, rozgraniczoną ażurową dekoracją utworzoną z liści akantu i roccaille’ów, ujmujących wokół owalny kartusz. W kartuszu napis: „anus 1800 datinitium huic organo”. Część górna zamknięta urozmaiconą linią wklęsło – wypukłą i ażurem roccaill’owym. Części boczne prospektu przykryte fragmentami gzymsu o linii esowato wznoszącej się ku partiom środkowym, dekorowanego od góry i dołu ażurem utworzonym z roccaille’ów z wazonami po bokach. Prospekt flankowany dwiema kolumienkami. Zwieńczony rzeźbą aniołka. Prospekt polichromowany – polichromia wtórna, marmoryzowany w kolorze brązowo – szarym, ze złoceniem elementów dekoracyjnych.

BALUSTRADA CHÓRU MUZYCZNEGO (ROKOKO) – XVIII W.

Na murowanej, pełnej tynkowanej balustradzie chóru muzycznego – trzy stiukowe kartusze rokokowe. Dwa boczne – mniejsze, utworzone z roccaille’ów i grzebieni kogucich. Kartusz środkowy ujęty roccaille’ami, grzebieniami kogucimi i od dołu liśćmi palmowymi – wypełniony atrybutami męki pańskiej, w postaci topora i bukłaka z octem na tyczce, w centrum z księgą i kapeluszem kardynalskim. Polichromia: roccaille’e szare z podkreśleniem rysunku przez złocenie (imitacja), księga czerwona, kapelusz szary, topór srebrzony.